Nieuws

TSO vrijwilligers gezocht voor de Christelijke Opleidingsschool

Wij zijn voor de Christelijke Opleidingsschool op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die het leuk vinden om, samen met een vaste pedagogisch medewerker en andere TSO vrijwilligers, de tussenschoolse opvang (lunchpauze) te begeleiden.

WERKZAAMHEDEN • Het begeleiden van en toezichthouden op de kinderen die gebruik maken van de tussenschoolse opvang; • Hulp bij het opruimen en netjes achter laten van de TSO ruimte.

PROFIEL KANDIDAAT • Hart voor kinderen en het leuk vinden om met kinderen te werken in de leeftijd van 4-12 jaar; • Ervaring in het omgaan met (groepen) basisschoolkinderen; • Geduldig; • Een enthousiaste en verantwoordelijke werkhouding; • Goede communicatieve vaardigheden; • Een open houding naar ouders en school; • Flexibel;

VERGOEDING TSO vrijwilligers ontvangen een gepaste onkostenvergoeding per dag.

Er is tussenschoolse opvang op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdagmiddag van 11.30-13.30 uur.

Ben je minimaal 1 middag beschikbaar, kom jij dan het TSO team van COS versterken? Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Daphne de Vreugd 0646056892 of Daniëlle Zwanenburg

Heemskerk Flowers geeft leerlingen van de COS een blik in de keuken

Woensdag 24 januari 2018 is een belangrijke dag voor Steven de Boer, leerling uit groep 6a van de Chr. Opleidingsschool. Hij heeft kort geleden een spreekbeurt gehouden over het bedrijf waar zijn vader werkt, Heemskerk Flowers, en naar aanleiding daarvan krijgen hij en zijn medeleerlingen een rondleiding door dit professionele Rijnsburgse bloemenexportbedrijf dat binnenkort haar 50-jarig bestaan viert.

Na ontvangst neemt Stevens vader, Jan de Boer, ons mee in de geschiedenis van Heemskerk Flowers. Het is voor de kinderen bijzonder om te leren dat in het begin meneer A. Heemskerk in zijn eentje het bedrijf vormde en het bedrijf in 50 jaar heeft laten groeien tot 250 medewerkers. De grote vraag is natuurlijk: als je met zoveel mensen bloemen inkoopt en verkoopt, wie doet dan wat in de dagelijkse praktijk? Tijd om het bedrijf verder te gaan verkennen.

We lopen naar de inkoopzaal waar de vroege vogels van het bedrijf, de inkopers, dagelijks tussen 4:00 en 5:00 uur de mooiste bloemen en binnen- en buitenplanten van de beste kwaliteit tegen de beste prijs kopen.

Van alle binnenkomende bloemen, planten en accessoires worden foto’s gemaakt die automatisch naar de webshop worden geüpload. Klanten kunnen hierdoor zogenaamd ‘realtime shoppen’.

Ondanks dat de klanten online kunnen kopen, zitten de verkopers en accountmanagers niet stil. Zij informeren klanten over voorraad, soorten en ondersteunen in vraag en aanbod. Omdat Heemskerk klanten heeft in wel 30 landen hoor je een kakofonie aan talen.

Geplaatste bestellingen worden geprint op een bon. Prachtig om te zien hoe alle producten voor 1 bestelling via de lopende band uiteindelijk bij elkaar komen en worden ingepakt. Als laatste bezoeken we de boeketterie. De kinderen zien hier hoe de losse bloemen veranderen in kleurrijke boeketten.

Vervolgens zijn alle bestellingen per klant gereed en is het tijd om de bestellingen in te laden in de vrachtwagens.

De rondleiding zit erop. Alle kinderen zijn het erover eens: wat moet er veel gebeuren voordat je een boeket bloemen of een plant kan kopen.

Heemskerk Flowers, bedankt voor de gastvrijheid en blik in jullie keuken!

Letterfeest

Feest! Letterfeest op de COS. De basis om te kunnen lezen is gelegd.

Vrijdagmiddag 12 januari was het dan zover. Alle leerlingen van beide groepen 3 hadden hun mooiste kleren aangetrokken voor het “Letterfeest”.

Papa’s, mama’s, oma’s en opa’s waren uitgenodigd op het feest.

Sinds september hebben ze allemaal hard gewerkt en nu kennen ze alle letters van het alfabet maar, ook de lange klanken zoals “aa”, “oo” en “uu”. En zelfs de adjes “au”, de otjes “ou” en de “ui” van buik.

Op deze feestelijke middag maakten alle kinderen hun opkomst op het podium met hun zelfgemaakte letter-kroon. Wat een trotse koppies allemaal.  Na luid applaus mochten ze samen met papa, mama, opa of oma d.m.v. een speurtocht laten zien hoe knap ze wel niet zijn. Zo lieten ze zien dat, adder begint met een “a”, dat kruik rijmt op buik en de “h” de 8e letter van het alfabet is.

Vervolgens mochten ze één  voor één naar voren komen om hun Letter-diploma in ontvangst te nemen.

Met allemaal letter-lekkernijen tot besluit was het zeker een geslaagd feestje.

Klik hier voor de foto’s.

De COS is vanaf 8 januari 2018 een KiVa school!

Vanaf maandag 8 januari 2018 is de COS officieel een KiVa-school. KiVa is een programma dat scholen gebruiken om ervoor te zorgen dat alle kinderen een fijne schooltijd hebben. KiVa is een Fins woord voor “leuk” of “fijn”.
Wat is Kiva?
KiVa is een succesvol programma dat in Nederland en in Finland effectief is bij het voorkomen en oplossen van pesten. KiVa is één van de school-brede programma’s die goedgekeurd zijn door het NJi om pesten tegen te gaan op basisscholen.
Het percentage kinderen dat zegt maandelijks of vaker gepest te worden daalde op KiVa- scholen met meer dan de helft. Daarnaast komen kinderen die hebben deelgenomen aan het KiVa- programma vaker voor gepeste kinderen op. Verder is aangetoond dat Kiva een gunstig effect heeft op schoolplezier, schoolmotivatie en schoolprestaties. Via metingen in oktober en mei krijgen KiVa scholen inzicht in de sociale ontwikkeling en het welbevinden van kinderen.
Groepsproces
Eén van de belangrijkste uitgangspunten van KiVa is dat pesten een groepsproces is. Het beïnvloeden van de groep als geheel is essentieel voor het effectief tegengaan van pesten. Alle kinderen worden hierbij betrokken. Ze leren over de verschillende rollen bij pesten en denken samen na over oplossingen. Een fijne klas maak je samen! De KiVa-lessen vormen een centraal onderdeel van het programma en bestaan uit tien thema’s.
Maandelijks is er een nieuw thema aan de beurt.
De thema’s onderbouw
Thema 1: Wie zijn wij?
Thema 2: Gevoelens
Thema 3: Wat is een fijne groep
Thema 4: Iedereen is uniek
Thema 5: Herken pesten
Thema 6: Pesten in de groep
Thema 7: Pesten en de groep
Thema 8: Een gepest kind heeft jouw hulp nodig
Thema 9: Wat kan ik doen als ik word gepest?
Thema 10: KiVa-we doen het samen.

De thema’s bovenbouw
Thema 1: Iedereen verdient respect
Thema 2: In de groep
Thema 3: Wat is communicatie?
Thema 4: Herken pesten!
Thema 5: Verborgen vormen van pesten
Thema 6: Gevolgen van pesten
Thema 7: Pesten en de groep
Thema 8: De groep verzet zich tegen pesten
Thema 9: Wat kan ik doen als ik word gepest?
Thema 10: KiVa-we doen het samen.

Het  team van de COS is op 8 januari 2018 getraind door


Gids voor ouders
Bij het KiVa programma hoort een gids voor ouders. In deze gids staat basisinformatie over pesten en ook hoe ouders thuis het beste over pesten kunnen praten en wat ze kunnen doen wanneer blijkt dat hun kind bij pesten is betrokken.
We houden u in de nieuwsbrieven van de KiVa lessen op de hoogte.
Een ouderavond is onderdeel van de KiVa training. Ouders en school zetten zich samen in dat de kinderen een fijne schooltijd hebben.